join به دامین به صورت Offline

Offline Domain Join ابزاری است که برای Windows Server 2008 R2 و Windows 7 یا نسخ جدید تر ویندوز در دسترس است. با استفاده از این فرآیند برای Join شدن به Domain نیازی به برقراری ارتیاط با Domain Controller وجود ندارد. این ویژگی برای سایت هایی که دارای ارتباط شبکه با شبکه سازمانی نیستند در نظر گرفته شده است (همانند سایت های موقت)

به عنوان مثال ممکن است تعدادی ماشین مجازی (Virtual Machines) در یک Data Center ایجاد کرده باشید. با استفاده از Offline Domain Join این امکان پدید می آید که بدون هیچ Restart اضافی در اولین استارت آن ها عضو دامین شوند. مهمترین مزیت Offline Domain Join آن است که وضعیت عضویت در شبکه Active Directory بدون هیچ ترافیک شبکه ای تغییر می کند. چهار قدم اصلی برای انجام Offline Domain Join لازم است:

مرحله یک

روی یکی از کامپیوتر های دامین که Windows Server 2008 R2 یا Windows 7 دارد با یک اکانت که مجوز عضو کردن کامپیوتر ها را به دامین دارد Login کنید.

مرحله دو

از دستور DJoin در خط فرمان برای Provision (پیش بینی) کردن یک کامپیوتر برای Offline Join استفاده می کنیم. این دستور که در ادامه توضیح داده خواهد شد، در Active Directory اطلاعاتی که برای Join شدن لازم است را ایجاد می کند و دارای یک اطلاعات خروجی است که به آن در اصطلاح blob to a Text file گفته می شود. برای آنکه تصور کنید Blob to a text file با فایل base64-encoded  blob که کد شده است، چگونه است، تصویر زیر را ببینید.

offline-join1

به صورت عمومی قالب دستور DJoin برای Provision به صورت زیر است:

djoin.exe /provision /domain DomainDNSName /machine ComputerName /savefile Filename

– پارامتر Provision یک اکانت کامپیوتر جدید در Active Directory ایجاد می کند. اگر اکانت موچود باشد، با استفاده از سوییچ /reuse یک اکانت موجود برای provision آماده می شود.

– DOmainDNSName اسم دامین است به عنوان مثال Contoso.com

– ComputerName نام کامپیوتر است برای پارامتر Provision یا Reuse

– FileName مسیر یا نام فایل در مسیر جاری است که فایل Blob to Text File در آن ساخته می شود.

برای مثال:

djoin.exe /provision /domain contoso.com /machine COMPUTER007 /savefile COMPUTER007_Join.txt

offline-join2

همچنین پارامتر های زیر در دسترس اند:

– پارامتر machineOU/ مشخص کننده ی OU ای است که در برگیرنده Computer Account است. باید به صورت DN وارد شود. (distinguished name)

– پارامتر dcname/ مشخص کننده دامین کنترلری است که کامپیوتر اکانت در آن ساخته شود.

– پارامتر downlevel/ مشخص کننده ی آن است که دامین کنترلر یک نسخه قدیمی تر از Windows Server 2008 R2 را اجرا می کند.

مرحله سه

در کامپیوتر آفلاینی که قصد عضو شدن دارد لازم است دستور DJoin را به همراه ورودی اطلاعات  Blob to a Text File ایجاد شده در مرحله بعدی وارد کنیم. انتقال این فایل می تواند با استفاده از روش های آفلاین و یا روش هایی همانند ایمیل یا ذخیره سازی های ابری صورت گیرد. فراموش نکنید در هر روش انتقالی، امنیت فایل را در نظر بگیرید. البته اطلاعات این فایل رمزنگاری شده است، اما شامل اطلاعات حساسی همانند Computer Password و SID است.

در یک کامپیوتر که دارای سیستم عامل Windows 7 یا Window Server 2008 R2 است می توانید با استفاده از دستور DJoin آن را به عضویت دامین در بیاورید. برای این منظور، قالب عمومی دستور عبارت است از:

djoin.exe /requestODJ /loadfile Filename /windowspath %SystemRoot% /localos

– پارامتر requestODJ معین کننده است که قصد درخواست Offline Domain Join را از احرای DJoin داریمو

–  پارامتر Filename مشخص کننده فایل مسیر و نام Blob to a text file است.

– پارامتر windowspath مشخص کننده مسیری است که ویندوز روی آن نصب شده است. متغییر %SystemRoot% این مسیر را به صورت پیش فرض تعیین می کند. همچنین متغییر %windir% نیز می تواند استفاده شود.

– پارامتر localos مشخص کننده آن است که عمل عضو شدن برای کامپیوتر local است و نه یک Offline Image

به عنوان مثال:

djoin.exe /requestODJ /loadfile COMPUTER007_Join.txt /windowspath %SystemRoot% /localos

اگر قصد داشته باشید که عملیات Offline Domain Join را برای کامپیوتری که هنوز Start نشده است، به عنوان مثال یک Virtual Machine جدید، لازم است که ابتدا هارد دیسک مجازی آن را زوی یک کامپیوتر دیگر  Mount (یا Attach) کنید و سپس آن هارد دیسک به عنوان یک Volume دیگر روی ماشین جاری اضافه خواهد شد. اکنون با اجرای دستور زیر می توانید عملیات را انجام دهید:

djoin.exe /requestODJ /loadfile Filename /windowspath PathToWindowsFolder

توجه داشته باشید در این شرایط مقدار پارامتر WindowPath باید مسیر شاخه Windows برای هارد دیسک Attach شده باشد و از متغییر های پیشین نباید استفاده شود. همچنین سوییچ localos به دلیل اینکه OS در حال اجرا هدف نیست استفاده نشده است.

offline-join3

مرحله چهار

زمانی که کامپیوتر را Restart یا Start می کنید، کامپیوتر به عنوان یک عضو دامین مبدل خواهد شد.

عضو شدن در دامین از طریق RODC

در Windows Server 2008 R2 امکان عضو شدن کامپیوتر ها از طریق RODC ها برای سایت هایی که دارای DC به صورت خواندنی – نوشتنی نیستند ایجاد شده است. اما برای این منظور لازم است:

۱) اکانت کامپیوتر و برخی ویژگی های لازم برای آن به صورت از قبل ساخته شده ایجاد شوند.

۲) ویرایش سیاست PRP در صورت لزوم برای آنکه Password کامپیوتری که ساخته اید روی RODC به صورت Cache نگه داری شود.

۳) Replication انجام شود. می تواند به صورت Force انجام شود.

۴) انتقال Password مربوطه برای کامپیوتری که قصد دارد به صورت offline عضو شود.

۵) اجرای یک اسکریپت با هدف آنکه RODC عضو شدن را کامل کند.

 

About Mahyar

OrcID: 0000-0001-8875-3362 ​PhD Candidate (National Academy of Sciences of Ukraine - Institute for Telecommunications and Global Information) MCP - MCSA - MCSE - MCTS Azure Security Engineer Associate MCITP: Enterprise Administrator CCNA, CCNP (R&S , Security) ISO/IEC 27001 Lead Auditor CHFI v10 ECIH v2

Check Also

آشنایی با Windows Azure Active Directory

Windows Azure Active Directory سرویسی است که خدمات Identity and access یا به اختصار IDA …