Recover کردن RAID Volume

 

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که همواره از اطلاعات خود نسخه پشتیبان یا Backup داشته باشیم.

در صورتی که یک Stripped Volume داشته باشیم و Fail شود :

ابتدا باید Stripped Volume را به طور کامل پاک نموده و سپس یک Stripped Volume جدید بسازیم و با استفاده از Backup که قبلا گرفته ایم ، اطلاعات را Restore کرده و وضعیت سرور را به حالت قبل برگردانیم.

در صورتی که یک Mirror Volume ما Fail شود و از کار بیفتد:

1) شاید مشکل از کابل یا برق ورودی باشد که آن را چک کرده و درست میکنیم و سپس از قسمت Hardware Configuration آن دیسک را Right Click کرده و در پایان Reactivate را انتخاب کرده و مجددا آن Volume فعال می شود.

2) شاید اصلا یکی از هاردهای ما Fail شده باشد و مشکل اساسی داشته باشد ، کهدر اینصورت ابتدا هارد Mirror را Stop می کنیم و سپس 3 انتخاب داریم:

* Delete Volume : کلیه اطلاعات را از بین میبرد.

* Remove the mirror : یکی از دیسکها Unallocate می شود و دیگری اطلاعات را نگه میدارد.

* Break the mirror : یعنی از این لحه به بعد دیگر هیچ اطلاعاتی Mirror نمی شود و هارد دیسک دوم ، 2 تا Drive Letter دیگر برای خود میگیرد.

و اگر Raid5 ، از کار بیفتد و Fail شود:

* اگر یکی از هاردها Fail شود ، کاربر هیچ اتفاقی را متوجه نخواهد شد و در نتیجه Performance کاهش پیدا می کند.

* اگر هارد درایو ما مشکل آن حل شده باشد و بخواهیم دوباره به حالت عادی برگردد، بر روی Volume در Disk Management ، کلیک راست کرده و Reactivate Volume را انتخاب می نماییم.

* اگر Volume ، قابلیت Reactivate را به هر دلیلی نداشت ، باید یک هارد دیسک جدید بگذاریم و Rescan کنیم و سپس هارد را به حالت Dynamic برده و بر روی دیسک Right click میکنیم و در نهایت Repair را انتخاب می کنیم.

شش گام براي ساخت يك پلان Business Continuity و Disaster Recovery
گام اول : تعريف و تخمين

اولويتهاي سازمان شما چه ميباشند؟ براي شناخت اين موضوع خود را بيشتر با اهداف سازماني آشنا سازيد و اطمينان حاصل كنيد كه براي پياده سازي پلان خود و تهيه مقدمات ، مجوزهاي لازم را از مديران مرتبط اخذ خواهيد كرد. بررسي كنيد كه در كار خود با چه مشكلاتي درگير هستيد. مشخص كنيد كه كار شركت يا سازمان شما تا چه زماني ميتواند بدون دسترسي به سيستمهاي انفورماتيكي كار كند. هر زمان كه نيازها را شناختيد و مدت زمان لازم را هم براي آنها در نظر گرفتيد آنگاه كار طراحي پلان هم احرايي تر ميشود ، هم بهتر مديريت ميشود و هم مقرون به صرفه تر درمي آيد. اغلب موارد اصلي براي شركتهاي كوچك عبارتند از : اول حفظ جريان سرمايه گذاري و درآمدي ، دوم حفظ ارتباطات (تلفنها ، email) ، سوم حفظ رضايت مشتريان (وب سايت / خدمات / ارسال) و چهارم كنترل تراكنشها (حسابداري / مالي).

گام دوم : تحقيقات

حال كه نيازها را شناختيد و و مولفه هاي SLA (Service Layer Agreement) مورد نياز را پيدا كرديد ، بايد با ذينفعان خود و شركا براي يافتن ابزارها و گزينه هاي در دسترس صحبت كنيد تا يك مجموعه از اطلاعات اساسي و اصلي را (نظير محيط ، سرويسها و بودجه) تهيه نماييد تا به كمك آنها بتوانيد راه حل خود را طراحي نماييد . در خصوص اين بخش از كار مستندات خوبي در اينترنت يافت ميشود كه ميتوانيد از آنها استفاده كنيد.

گام سوم : طراحي

نقشه ها و موارد را برروي وايت برد ترسيم كنيد. طرح خود را مكتوب نماييد تا بتوانيد نحوه اجرا را كنترل نماييد. در اين حال نبايستي فقط به منابع فني توجه كنيد.

گام چهارم : پياده سازي

حال شما يك پلان بهمراه فرآيند بودجه بندي آن در اختيار داريد. كار را براي پياده سازي تغييرات DR/BC شروع كنيد. اين كار تقريبا هميشه يك راهكار فاز بندي شده براي كاهش اثرات وي سيستمهاي توليدي است.

پياده سازي با يستي بر كاهش ريسك كار ، بودجه بندي واقعي و ظرفيتهاي فني استوار باشد.

مطئمن شويد كه اين راه كار قسمت بندي شده توسط اعضا شركت و همچنين تيم انفورماتيك حمايت ميشود.

گام پنجم : اعتبار سنجي

هنگاميكه 4 گام اول را پياده سازي و اجرا كردي حال دو راه براي اعتبار سنجي (validating) پلان DR/BC پيشنهاد ميكنيم : اولين آن پيشنهادي است كه از سوي موسسه Data Managing مطرح شده است. اين موسسه توصيه ميكند تا در مركز داده اي (Data Center) خود قدم بزنيد و برچسبهاي رنگي به اين شرح برروي سخت افزار خود بچسبانيد : برچسب زردرنگ نشاندهنده خرابي سخت افزاري ، برچسب آبي رنگ نشانگر خرابي نرم افزاري روي سيستم ميباشد. سپس همكاران خود را جمع كنيد و هر مرحله از راه حل را با هم تست و آزمايش نماييد و مطئن شويد كه همكارانتان كاملا متوجه اين نكته شده اند كه هر برچسب چه كاري بايد انجام دهد.

پيشنهاد دوم اين است كه كليه سيستمهاي خود را قطع كنيد و سپس گام به گام فرآيند بازسازي مجدد نرم افزاري ، شبكه و يا سيستم ذخيره سازي خود را تا رسيدن به وضعيت عادي مستند سازي كنيد. در اين روش كاملا متوجه تاثيرات اين از كارافتادگي برروي كاربران ، مشتريان و فرآيند كسب و كار شركت ميشويد.

گام ششم : نگهداري

اطمينان حاصل كنيد كه ابزارها و نرم افزارهاي لازم جهت آشكار سازي تجهيزات و شبكه خود را در پلان DR/BC در اختيار داريد. ضمنا مطمئن شويد كه بودجه كافي براي قطعات يدكي داخل سايت و قرارداد پشتيباني و نگهداري در اختيار خواهيد داشت.

About Mahyar

OrcID: 0000-0001-8875-3362 ​PhD Candidate (National Academy of Sciences of Ukraine - Institute for Telecommunications and Global Information) MCP - MCSA - MCSE - MCTS Azure Security Engineer Associate MCITP: Enterprise Administrator CCNA, CCNP (R&S , Security) ISO/IEC 27001 Lead Auditor CHFI v10 ECIH v2

Check Also

Creating Outlook Profiles for RemoteApps

Recently I have been involved in a project to roll out Microsoft RemoteApps, so users …