چگونگی گرفتن پشتیبان از System State در Windows Server 2008

 

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه می توان از System State در Windows Server 2008، پشتیبان تهیه نمود؟ در این خصوص می بایست عرض کنم که محیط گرافیکی ابزار Windows Server Backup این توانایی را ندارد که بتواند از صرفا System State، پشتیبان تهیه کند. به عبارت دیگر، در ابزار Windows Server Backup در Windows Server 2008، تنها دو نوع پشتیبان گیری می توان انجام داد که عبارتند از:

Full Server Backup: با انتخاب این نوع روش پشتیبان گیری، از تمامی اطلاعات و پارتیشن های موجود در سرور مورد نظر پشتیبان گیری به عمل می آید.
Volumes Backup: در این روش پشتیبان گیری، تنها می توان از تمامی اطلاعات موجود در پارتیشن های مورد نظر خود پشتیبان بگیرید. البته در این حالت گزینه ایی وجود دارد که به شما در انتخاب پارتیشنی که سیستم عامل و اطلاعات مورد نیاز جهت بوت شدن سیستم ذخیره شده اند، کمک می کند. به شکل زیر نگاه کنید: 
 اگر کنسول windows server backup را باز کنید و در پنل Action اقدام به تهیه پشتیبان کنید مشاهده می نمایید که خبری از گزینه مرتبط با گرفتن پشتیبان از System State نیست! این یکی از کمبودهای محیط گرافیکی ابزار Windows Server Backup است که مایکروسافت آن را در Windows Server 2008 R2 برطرف نموده است.

 جالب است که بدانید در Windows Server 2008، درست است که نمی توان از طریق محیط گرافیکی اقدام به گرفتن پشتیبان از System State نمود، اما این توانایی در محیط کامندی سیستم عامل و با استفاده از ابزار wbadmin وجود دارد.

با گرفتن پشتیبان از System State با استفاده از ابزار Windows Server Backup در Windows Server 2008 R2

نوشته شده در یکشنبه سوم بهمن 1389 ساعت 10:4 شماره پست: 39

به طور کلی می توان اطلاعات پشتیبان گرفته شده با استفاده از پشتیبان گرفتن از System State را به دو دسته تقسیم نمود:

1. اطلاعاتی که به صورت اجباری پشتیبان گرفته می شوند: این اطلاعات وابسته به  سرویس هایی که بر روی سرور مورد نظر نصب و فعال می باشند نبوده و بلاجبار از آنها پشتیبان تهیه می شود که عبارتنداز:

  • Registry
  • Boot configuration files
  • System files that are protected by Windows File Protection
  • COM+ class registration database

2. اطلاعاتی که بر اساس سرویس های فعال در سرور مورد نظر، از آنها پشتیبان تهیه می شود: این اطلاعات وابسته به سرویس هایی می باشند که بر روی سرور مورد نظر نصب و فعال هستند. به عنوان مثال اگر چنانچه در سرور مورد نظر، سرویس Active Directory نصب شده باشد، از پایگاه داده Active Directory نیز پشتیبان تهیه می شود.

نکته 1: توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که از اطلاعات موجود در پروفایل کاربران در هنگام گرفتن پشتیبان از System State، پشتیبان تهیه نمی شود.

نکته 2: جالب است که بدانید با انتخاب گزینه های مرتبط با گرفتن پشتیبان از نوع Full erver و یا Bare Metal Recovery، از System State نیز به صورت خودکار، پشتیبان تهیه می شود.

About Mahyar

OrcID: 0000-0001-8875-3362 ​PhD Candidate (National Academy of Sciences of Ukraine - Institute for Telecommunications and Global Information) MCP - MCSA - MCSE - MCTS Azure Security Engineer Associate MCITP: Enterprise Administrator CCNA, CCNP (R&S , Security) ISO/IEC 27001 Lead Auditor CHFI v10 ECIH v2

Check Also

Creating Outlook Profiles for RemoteApps

Recently I have been involved in a project to roll out Microsoft RemoteApps, so users …